3PBA Wikia
Advertisement

Den negative elektroden er av sink og den positive er av karbon i tørrelement. Den fuktige blandingen som elektrolytten består av er brunstein (MnO2), sinkklorid (ZnCl2) og ammoniumklorid (NH4Cl). Den kalles tørrelement på grunn av at elektrolytten blir sugd opp i et nesten tørt brunsteinspulver i det galvaniske elementet. Derfor kan tørrelement bli kalt brunbatteri. Den spenningen som blir laget mellom sinken og karbonstaven er på 1,5 V.

Bruksområdet.[]

Tørrelementene er svært følsomme på lav temperaturer. Hvis det kommer i kontakt med lav temperatur vil batteriets kapasitet merkbart avta. De blir som oftest brukt til enkle apparater som lommelykter, veggur, elektrisk leketøy, reiseradioer, måleinstrumenter, lommekalkulator, fjernkontroller og bærbart elektrisk utstyr. Disse type batteriene er derfor relativt billige i forhold til andre batterier.   

Det er den negative sinkelektroden til Zn^2+ -ioner som oksiderer og sinken går i oppløsning når tørrelementet blir tatt i bruk. Tørrelementer er engangsbatterier på grunn av når sinkelektrodene er brukt opp er det ikke mer energi å hente.

Bruken av tørrelementer avtar.[]

Nyere tørrelementer inneholder ikke tungmetaller som gjør det slik at man ikke trenger å behandle tørrelement på samme måte som man gjør med andre batterier. Tørrelement begynner å avta og man bytter det ut med alkaliske og oppladbare batterier. Tørrelementet blir kapslet inn i et tett strålsylinder for at det ikke skal skje en lekkasje av elektrolyttene når det begynner å tære på sinken.  

Advertisement