3PBA Wikia
Advertisement

Marie:[]

Maria Curie eller Madam Curie ble født 7. november 1867 i Poland -Warzawa, og døde 4. juli 1934 i Frankrike. Da hun fylte 24 reiste hun til Paris i 1891, fordi kvinner hadde ikke lov å studere i Warzawa. Hun levde fattslig og såiste så lite at hun kunne besvime rett som det var, men det var også på grunn av oppsluktheten i studiene at hun glemte å spise nok.

Hun var flink i matematikk, vitenskapelig metode og i teknisk fransk på samme høyde som de andre. Men i 1893 ble hun best i fysikklassen og fikk også en stipend. Etter det fikk hun jobb i loboraturiet til Pierre Curie. Hun satte kreftene sine på strålingen Bacquerel hadde oppdaget, en langt svakere stråling fra uran. Marie kunne måle denne strålingen ved hjelp av et elektrometer Pierre hadde konstruert sammen med sin bror. Strålingen ga hun navnet radioaktivitet. Hun kom snart med en revolusjonerende tese: strålingen kom av forhold innen selve atomenes struktur.

i 1903 fikk Marie sin doktorgrad.

Pierre:[]

Han ble født 15 mai 1859 i Paris og døde 19. april 1906 i Paris. Han giftet seg med Marie Curis. Ti år før han møt henne hadde hans store kjærlighet dødd og han hadde gitt opp kjærligheten. Etter noen tid ble respekten som han hadde for Marie til noe mer.

Pierre fikk sin doktorgrad allerede i 1895 på beskrivelsen av et arbeid han hadde gjort om magetisme.

Han døde når han var på vei til jobb, når en hest skeld på brosteinen og han kom mellom hesten, kjerra og brosteinen og døde momentan.

Ekteparet Curie:[]

Marie go Pierre Curis er mest kjent for arbeidet og studiene om radioaktivitet. Paret begynte å teste andre stoffer for å se om uran var alene om sende ut denne strålingen, og i 1898 fant de en tilsvarende stråling fra thorium. Arbeidet med å isolere disse stoffene, som fantes i svært små mengder,krevde mange spesielle teknikker. I samme året i 1898 konkluderte de at de fantes to ukjente grunnstoff: polonium (etter Polen) og radium. Begge var sterkt radioaktive.

Radium ble en sansasjon og en hel industri vokste opp for å tjene penger på radium som ''mirakelmedisin'' mot det aller meste, mens Pierre viste at det både kunne skade vev og brukes i kreftbehandlingen.

Radioaktive stoffer[]

Uran: det er et radioaktivt grunnstoff med atomnummer 92 og kjemisk symbol U. Det var den tyske kjemikeren Martim Heimrichi Klaproth som indentifiserte et ukjent grunnstoff i mineralet bekblende.

Radium: er et radioaktivitet grunnstoff med kjemisk symbol Ra og atomnummer 88. Atommassen (u) er 226. Den ble funnet av Marie og Pierre Curie i 1898.

Polonium: er et radioaktivt grunnstoff med kjemisk synbom Po og atumnummer 84. Atommassen (u) er 209,98. Den ble også oppdaget av Marie og Pierre Curie, mens de undersøkte strålingen fra uran-mineralet bekblende. Etter å ha fjernet både uran og thorium var den fortsatt mer radioaktiv enn de to som ble fjernet.

Advertisement