3PBA Wikia
Advertisement

Becquerel[]

Becquerel er en person og er et avledet SI-enhet til en radiounkilde. Becquerelenheten er ekvivalent med inverst sekund s-1. Becquerel ble vedtatt som SI-enhet i 1975. Den erstatter enheten "curie" (Ci=3,7x10 opphøyd i 10.) Enheten er opprinnelig oppkalt etter den franske fysikeren Antoine Henri Becquerel.

Antoine Henri Becquerel[]

Antoine Henri Becquerel var en fransk fysiker og han var en av oppdagerne av radioaktivitet. Han har også vunnet Nobelprisen i fysikk. Han oppdaget radioaktivitet ved en tilfeldighet når studerte uranmineraler i 1896. Han ble født 15. desember 1852 og døde 25. august 1908, han ble bare 55 år gammel.

Becquerel hadde mange interesseområder. Han undersøkte egenskapene til en lang rekke materialer i magnetiske felt, absorbering av lys i krystaller og lysstråling. Han studerte også effekten av jordas magnetiske felt på atmosfæren.

I 1896 ville Becquerel finne ut om røntgen stråler alltid var forbundet med lysstråling. Når han skulle teste denne hypotesen pakket han inn fotografiplater i svart papir og tok kaliumuranylsulfat over og plasserte dette i sollyset.

Advertisement